گروه پایه دوم ابتدایی بروجرد

مطالب این وبلاگ آموزشی می باشد و طی تجاربی که در طول خدمت داشته ام به دست آمده است

درباره ما


با سلام و صلوات به آقا امام زمان عج و سلامتی کلیه همکاران عزیز فرهنگی عناوینی که در این وبلا گ مشاهده می کنید اندوخته های سالها تجربه می باشد

نویسندگان

آرشیو مطالب

لینک های ویژه

دیگر امکانات


دریافت كد ساعت
Flying Icon

کد زیباساز انفجار گل

http://downloadsiran.persiangig.com/sang%20mibarad%5Bdownloadsiran.blogfa.com%5D.wma/download?08f5
سـتـاره دار کـردن لـيـنـک هـا
RoozGozar.cOm--->

كد موسيقي براي وبلاگ


مطالب اخیر وبگاه

لینک دوستان وبگاه

برچسب‌ها

سال نو (٢), مادر (٢), مادر دوم (٢), نمونه سوال ریاضی نوبت اول (٢), آزمون بنویسیم (٢), آزمون مداد کاغذی (۱), آزمون املا (۱), ارزشیابی درس ریاضی (۱), جملات توصیفی (۱), عملکرد دانش آموز (۱), تدریس ریاضی دوم (۱), جمع های اساسی نوع دوم (۱), مفهوم ترکیبی عدد 10 (۱), شمارش اعداد (۱), هدیه ها ی آسمان (۱), محور جمع (۱), محور تفریق (۱), رسم محرم (۱), چهل منبر (۱), سیاهه رفتار (۱), کاردستی محرم (۱), استخدام آموزش و پرورش (۱), سرکج (۱), چند تا چند تا (۱), آموزش انشا (۱), عدد سه رقمی (۱), عدد 100 (۱), مرور دروس بنویسیم (۱), ارزیابی پایان سال (۱), اردیبهشت بروجرد (۱), خواندن اعداد سه رقمی (۱), تابلوی نمایش (۱), واحد کار بنویسیم (۱), سفالگر (۱), خظاط (۱), دجله ماتم (۱), قدرت تمام (۱), نارسانویسی (۱), پایه دوم و ششم (۱), کلاس ضمن خدمت ریاضی (۱), معلمان دوم (۱), ارزشیابی درس فارسی ششم (۱), جدول ارزشیابی فارسی ششم (۱), تمرینات کتاب فارسی ششم (۱), ارزشیابی املا ششم (۱), ارزشیابی انشا ششم (۱), روز کودک مبارک (۱), نمونه واحد کار ریاضی و بنویسیم مهرماه 91 (۱), ساخت نمونه (۱), پروژه تحقیق (۱), آکواریوم متوازن (۱), پیل الکتریک دانیل (۱), ساز لیوانی (۱), ترویج علم و پژوهش (۱), نمایش حرکت مواد درون ساقه کرفس (۱), تکالیف خلاق (۱), کلمات مخالف (۱), کانون شهید رجایی بروجرد (۱), کتاب ریاضی دوم (۱), سوالات متدواول (۱), غذا و سلامت (۱), بنویسیم 92 (۱), نمونه سوالات ریاضی نوبت دوم92 92 (۱), نمونه سوال املا نوبت دوم92 92 (۱), دانلود رشد گیاهان (۱), نقاشی آسان (۱), دانلود نمونه سوال ریاضی دوم (۱), معلمان سوم ابتدایی (۱), راهنمای کتاب معلم درس فارسی سوم ابتدایی (۱), جدول زمانبندی 92 (۱), دانلود درس بنویسیم آبان 92 (۱), فعالیت ریاضی آبان (۱), نمونه برگ آزمون مداد کاغذی (۱), نمونه برگ آزمون عملکردی (۱), واحد کار هفتگی آذر (۱), فعالیت هفتگی آذرماه (۱), کاردستی با چوب بستنی (۱), کمک کن نه سرزنش (۱), نمونه سوال بنویسیم نوبت اول (۱), چهار نمونه املا نوبت اول (۱), اعداد سه رقمی (۱), پاسخگویی به سوالات درسی (۱), بازی یک دقیقه ای (۱), فعالیت هفتگی اسفند (۱), مراسم هفت سین (۱), تانگرام (۱), کاردستی لانه پرنده (۱), تقدیر از طرحهای جابربن حیان (۱), اهداف دروس پایه دوم (۱), امام موسی کاظم (ع ) (۱), اولیا پایه اول و دوم (۱), کتب پایه چهارم ابتدایی (۱), شرکت درحلسه آموزشی (۱), یادآوری درس ریاضی (۱), نمونه کار برگ آزمونهای مداد کاغذی و عملکردی (۱), نکات مهم در فارسی (۱), دومین کارگاه (۱), پیک آدینه ماه آبان (۱), کلاس کارگاهی دیماه (۱), تکلیف ریاضی (۱), حدس و گما در مجهول یابی (۱), راهکارهای دانش آموزان ضعیف (۱), آزمون عملکردی (۱), جای خالی پدر (۱), بودجه بندی کتب (۱), اختر عشق (۱), ایام ماه شعبان (۱), فیزیک کلاسیک (۱), امام حسن (ع ) (۱), پاره قلب امام علی (۱), پزشک مهربان (۱), نسیم خنک (۱), جمع آوری (۱), شمیم مهر (۱), درخت اعداد (۱), عدد نویسی (۱), مثبت نگر بودن (۱), یک نمونه آزمون عملکردی شناسایی درس بخوانیم و املا (۱), نمونه چک لیست بخوانیم (۱), برف شادی (۱), موارد تصحیح املا (۱), جشن ولایت (۱), بودجه بندی کتاب (۱), کلاس کارگاهی (۱), الگو یابی (۱), ساعت آفتابی (۱), دسته ی ده تایی (۱), روشی ساده برای تفریق با انتقال (۱), مفهوم حجم (۱), لالایی مادرانه (۱), نمایشگاه عاشورایی (۱), کودک دوست داشتنی (۱), پارک مادر (۱), انواع آزمون عملکردی (۱), کلمات هم معنی (۱), فضای کلاس (۱), چک لیست چند پایه (۱), پدر (۱), نقاشی (۱), احساس (۱), کودک (۱), نماز (۱), رمضان (۱), معلم (۱), بهار (۱), نمایش (۱), تعلیم (۱), ترافیک (۱), چک لیست (۱), بهشت (۱), خوشبختی (۱), جبهه (۱), جهان (۱), نور (۱), تجربه (۱), اربعین (۱), بچه (۱), اعداد (۱), عید فطر (۱), داستان نویسی (۱), امام علی (ع) (۱), شب یلدا (۱), کار گروهی (۱), لالالالا (۱), سیر (۱), محرم (۱), شعر (۱), عکس (۱), هنر (۱), قرآن (۱), دنیا (۱), ریاضی (۱), خواب (۱), گریه (۱), خرید (۱), باران (۱), پرواز (۱), تربیت (۱), شیطان (۱), محبت (۱), املا (۱), شام (۱), اسکناس (۱), خجالت (۱), لالایی (۱), شیر (۱), صدا (۱), درختکاری (۱), مکمل (۱), نوروز مبارک (۱), بروجرد (۱), جشن تولد (۱), دکتر (۱), علوم (۱), سلامتی (۱), نقطه (۱), شب قدر (۱), جریمه (۱), شمشیر (۱), کبریت (۱), معلمان (۱), استان لرستان (۱), روز کارگر (۱), نامه نگاری (۱), وفای به عهد (۱), دستمال کاغذی (۱), انبیا (۱), بازخورد (۱), منقار (۱), کاردستی (۱), یخچال (۱), آموزگار (۱), نوشابه (۱), مشاغل (۱), فروشنده (۱), مبعث (۱), دانش آموز (۱), کارت پستال (۱), پفک (۱), آبلیمو (۱), اشک شوق (۱), مسـواک زدن (۱), نارنجک (۱), نمایش عروسکی (۱), میلاد گل نرگس (۱), فعالیت (۱), نذری (۱), یادآوری (۱), توکل به خدا (۱), میهمانی خدا (۱), طرح درس بخوانیم (۱), قاره آسیا (۱), ماه مبارک (۱), عید غدیر (۱), سال تحصیلی (۱), جملات تکان دهنده (۱), پیش دبستانی (۱), اکسیژن (۱), بازی با کلمات (۱), شهرک ترافیک (۱), قصه گویی (۱), جشن قرآن (۱), اشکال هندسی (۱), شهادت امام جواد (۱), جمله سازی (۱), برکت خدا (۱), عمر زمین (۱), 28صفر (۱), سقاخانه (۱), ورشو (۱), ریاضی دوم (۱), روش نمایشی (۱), قانون مداری (۱), روزهای رفته (۱), میلاد مهدی موعود (۱), مسابقه رمضان (۱), حروف الفبا (۱), عادت غذایی (۱), بوی مهر (۱), حواس پنجگانه (۱), ایران سرزمین من (۱), تدریس موفق (۱), دلتا (۱), داستان تصویری (۱), نمونه سوال بنویسیم (۱), محرم ماه خون (۱), واحد شمارش (۱), تقریق (۱), گزارش نویسی (۱), حضرت محمد ( ص ) (۱), پارک بانوان (۱), بخواب (۱), نیروهای شرکتی (۱), خیمه گاه (۱), کلاس ضمن خدمت (۱), طرح توصیفی (۱), ثبت دفتر کلاسی (۱), املای پای تخته (۱), تقویت خواندن (۱), املای سنگی (۱), فعالیت مکمل (۱), فعالیت خارج از کلاس (۱), پوشه کار کلاسی (۱), املا گروهی (۱), املای تصویری (۱), دانش آموز ضعیف (۱), کلمات در هم ریخته (۱),

طراح قالب

ثامن تم؛مرجع قالب و ابزار مذهبی وبلاگ و سایت
دهه فجر مبارک ... انقلاب ما انفجار نور بود ... 22 بهمن مبارک باد ...

املا به صورت گروهی:

الف ) دانش آموزان به گروه های چند نفره تقسیم شوند و از هر گروه خواسته شود متنی املایی آماده کنند . از متن هر گروه قسمت هایی را انتخاب

کرده ، به صورت یک متن پیوسته دیکته شود تا بچه ها بنویسند .امتیاز حاصل نیز برای افراد گروه در نظر گرفته شود .

ب ) دانش آموزان را به گروه های 2 یا 3 نفره تقسیم می شوند و متن املا یکی از آنان نوشته می شود و تمام اعضای گروه درنوشتن صحیح کلمات

همکاری می نمایند امتیاز نویسنده ی املا برای همه ی گروه منظور می گردد .

در این تمرین پیشنهاد می شود نویسنده ی متن املا دانش آموز ضعیف هر گروه باشد و بین دو دانش آموز دیگر قرار گیرد تا در وی اعتماد به نفس

کافی به وجود آید .

2- املای خطابه ای : فراگیران درگروه به یک دیگر املا می گویند یا به اولیا ، خواهر و برادر در منزل املا گفته می شود و تصحیح توسط گوینده

صورت می گیرد . دراین نوع املا تثبیت یادگیری املایی و صحیح نوشتن واژه ها مدنظر است و باعث تقویت خواندن در دانش آموز هم می شود.

3- آموزش املا هنگام تدریس متن کتاب فارسی : بعد از تدریس کلمات مشکل دو املایی را روی تابلوی کلاس می نویسند و از دانش آموزان

خواهند به صورت شفاهی برای آن کلمات هم خانواده ، مترادف ، متضاد و ... بگویند و یا جمله سازی نمایند در صورت درست بودن موارد آنها

را تشویق کنند .

4- کامل کردن جمله برای تقویت املا : چند جمله روی تابلو ی کلاس نوشته می شود به طوری که جای یک کلمه در جمله خالی باشد سپس تعدادی

کارت کلمات که شامل خود کلمه ، معنی کلمه ، مخالف و هم خانواده ی همان  واژه روی آن نوشته شده است را در اختیار گروه ها قرار می دهیم

تا با توجه به جمله واژه ی مناسب را از بین کارت ها پیدا کند و در جای خالی قرار دهد در این فعالیت از کسانی که در نوشتن این کلمات اشکال

دارند استفاده شود و در پایان به گروه ها امتیاز داده شود .

5- بازی املایی ( نصف دیگرم کجاست ) : این فعالیت به صورت فردی یا گروهی انجام می گیرد . معلم جمله ای را انتخاب می کند به آن را کلمه

کلمه روی کارت می نویسد و بین گروه ها تقسیم می کند سپس جمله را روی تابلو می نویسد و از هر گروه می خواهد کارت مربوط به جمله را

 روی تابلو نصب کند هر گروهی که سریع تر انجام دهد برنده می شود .

6- مسابقه ی املا روی تابلو : معلم کلمه یا جمله ی کوتاه را بیان می کند هر گروهی که زودتر آن را روی تابلو یا دفتر بنویسد امتیاز می گیرد


- املای مشارکتی :

الف ) دانش آموزان را به گروه های 2 یا 3 نفره تقسیم می شوند آنها باید یک دفتر داشته باشند و یک خط یک خط متنی را که معلم می گوید

بنویسند امتیاز حاصل به گروه تعلق می گیرد ( اگر روی ورقه بنویسند می توانند درپوشه ی گروهی قرار دهند )

ب ) دانش آموزان در گروه های سه نفره تقسیم می شنوند و سپس یک نفر گوینده می شود دانش آموز دیگرهم به عنوان نویسنده و یکی دیگر

 هم به عنوان ناظر انتخاب می شود که در ضمن نوشتن ناظر به نویسنده کمک می کند .

7-املای سنتی : املای به صورت خطابه ای به دانش آموزان گفته می شود و تصحیح توسط معلم یا دانش آموزان صورت می گیرد .

8- تهیه ی متن ازغلط های املایی دانش آموزان :  این فعالیت هر ماه یکبار از میان کلماتی که دانش آموزان درمتون املایی درطول یک ماه غلط

داشته اند می توان متن املایی جدیدی فراهم کرد  و به کلمات درست آن نمره اختصاص داد.

9-املای تصویری : از دانش آموزان خواسته شود تصویر درس را به صورت گروهی تهیه کنند و کلمات مهم هما درس را به صورت پراکنده در

اطراف تصویر بنویسند به طوری که از دور خوانده شود بعد تصویر را  روی تابلو چسبانده شود و به طورتصادفی از دانش آموزان خواسته شود

 

 

تا کلمات را بخوانند و در دفتر بنویسند.

10-بازی با کلمات : کلمات جدید درس را روی مقوایی نوشته شود و در طرف دیگر مقوا کلمات هم معنی ، مخالف یا هم خانواده درج شود از این

کارت ها برای بازی های گروهی یا فردی ، تقویت سرعت خواندن در کلمات ، کامل کردن جمله ، ساختن جمله ، شمردن کلمه در جمله و تمرین

و تکرار کلمه استفاده می شود .

11- استفاده از برید ه های روزنامه : هر گروهی چند ورق روزنامه یا مجله را با خود به کلاس بیاورند سپس از آن ها خواسته شود تا کلمات جدید

درس را پیدا کنند و یا با قیچی آن را ببرند و دردفتر بچسبانند و جملات جدید بسازند. هر گروهی که جملات طولانی تر بسازد امتیاز بیش تری

خواهد گرفت .

12ساختن متن با کلمات مشخص : معلم چند کلمه می گوید یا روی تابلو می نویسد و از دانش آموزان می خواهد به صورت فردی یا گروهی متن

املا بسازند و در زمانی دیگر از همان متن به یک دیگر املا بگویند .

13-املای بدون نقطه : متنی که  از قبل آماده شده به تعداد گروه ها کپی گرفته شود به طوری که درآن متن نقطه های موجود درکلمات حذف شوند

سپس از دانش آموزان خواسته شود تا متن را نقطه گذاری کنند .

14- املای تلفیقی : گفتن املای تلفیقی از کلمات مهم تمام مواد درسی به صورت یک داستان کوتاه که از قبل تعیین شده باشد به طوری که در

بچه ها ایجاد رغبت و علاقه کرده تا فرا گیران ضمن نوشتن املا علاقمند به جملات بعدی شوند .

15-املای جمله نویسی : معلم 20 کلمه از متن درس را انتخاب کرده روی تابلو می نویسد و از بچه ها می خواهد با هرکدام یک جمله بنویسند بعد

از تصحیح املا با انتخاب معلم چند نفر جملات خود را برای دیگران می خوانند .

16- پیدا کردن کلمات پنهان : آموزگار چند حرف را بنویسد و زیر چند کتاب پنهان کند و از بچه ها بخواهد تا آن ها را پیدا کنند و در دفتربنویسند.

17- املا به صورت نقاشی : درزنگ نقاشی در دفتر نقاشی یا املا یک نقاشی بکشند بعد درزنگ املا روی نقاشی کلمات مربوطبه تصویر را

می نویسند یا درکنار نقاشی املا بنویسند .

18-خواندن املا به صورت گروهی : هریک از دانشآموزان جمله ای را از متن برای کل کلاس می خواند  و همگی از آن املا می نویسند .

19- املای حفظی : معلم متنی را در اختیار بچه ها قرار می دهد بعد در زنگ املا از آن ها می خواهد هر چه به یاد دارند بنویسند .

20-املا از طریق تجزیه کلمات : چند جمله به دانش آموزان داده می شود و در پایین صفحه جدولی رسم گردد تا آنها کلماتی را که در آنها دچار

اشکال هستند به صورت حرف به حرف درجدول بنویسند .

21-املای کامل کردنی :

الف ) متنی آماده شود و جلوی کلمات کلیدی فضایی خالی قرار گیرد سپس از بچه ها خواسته شود تا هم معنی یا هم خانواده ی آن کلمات را بنویسد.

ب ) معلم می تواند کلمات تازه و سخت را  از متن املا حذف کرده و سپس و پس از گفتن املا کلمات حذف شده را روی تابلو بنویسد و از بچه ها

بخواهد تا کلمات را با خودکار قرمز یا مدادقرمز در جای مناسب خود قرار دهند.

پ ) به تعداد دانشآموزان متنی را کپی کنید به طوری که چند کلمه که دارای ارزش املایی است به صورت جای خالی در متن قرار گیرد آن گاه

معلم متن اصلی را بخواند و از بچه ها بخواهد تا جاهای خالی را پرکند .

ت ) 20 کلمه انتخاب شود به صورت نامنظم در بالای صفحه نوشته شود بعد متن املا را پایین آن نوشته این 20 کلمه خالی گذاشته شود .

بعد متن املا به وسیله ی معلم خوانده می شود پس از تلفظ کلمه ی مورد نظر معلم به دانش آموزان توصیه می کند کلمه ی مورد نظر را از کلمات

بالا ی صفحه پیدا کند و در جای خالی بنویسد .

 

 

21- املای آهنگین : بعضی از جملات را با صدای افراد مختلف ازنظرریتم و آهنگ بیان و تکرار کرده تا نوشتن املا برای آنها دلچسب شود .

22- املای آبی : درظرفی پر از آب از دانش آموزان خواسته شود تا با انگشت کلماتی را که دیکته می کنید بنویسند .

23-کامل کردن املا با کمک حافظه : املایی به صورت متن تهیه گردد د حدود 20 کلمه را که ارزش املایی دارند بهصورت جای خالی در متن

در نظر گرفته شود بعد بچه ها با کمک دانش خودشان کلمات در جایگزین کنند .

24- املای ذهنی : متن املا بین گروه ها توزیع شود بعد از چند دقیقه مطالعه جمع آوری گردد بعد از آن ها خواسته شود تا کلمات را که درذهنشان

باقی مانده است را روی دفتر بنویسند

25- نوشتن املا به وسیله ی آب : یک ظرف خالی مایع ظرفشویی یا بطری نوشابه پر از آب شود و از بچه ها خواسته شود درحیاط مدرسه یا منزل

به وسیله ی آب بر روی زمین بنویسند .

26-املای پرده ای : بین تابلوی کلاس ودانش آموزان پرده ای نصب شود معلم از روی متن می خواند بچه ها روی تابلو می نویسند در پایان پرده

را کنار زده دانش آموزان املای خودشان را به کمک معلم از روی تابلو تصحیح کنند .

27- املای یاد سپاری : املای حفظی در ماه های آخر سال توصیه می شود در این زمان دانشآموزان از لحاظ قدرت تفکر و یادسپاری مطالب

توانمند تر شده اند و می توانند مطالب فراوانی را در حافظه ی خود نگه دارند . از آن ها خواسته شود متن درس را بدون نگاه کردن به کتاب

دقیقا" مثل آن بنویسند و بعد از روی کتاب املای خود را تصحیح کنند.

28- املای سنباده ای : از بچه های خواسته شود کلمه ی مورد نظر را با شی زبری مانند سنباده یا موکت درست کنند و با انگشتان دست آن را

لمس کنند.

29- کامل کردن متن : معلم از روی متن املا می گوید اما کلماتی را که ارزش املای دارند را نمی گوید تا بچه ها با توجه به متن خوانده شده ی

درس و با تکیه بر حافظه آن ها را بنویسند.

30-املا نویسی به کمک فرمانده : به هر دانش آموز 10 کلمه داده شود و آموزگار در حیاط مدرسه به عنوان فرمانده کلمه ای را بلند بگوید تا

بچه ها از بین کلمات خودشان آن کلمه را پیدا کنند و به فرمانده تحویل دهند .

31- نوشتن املا به کمک آینه : آموزگار متنی را به صورت بر عکس آماده کرده و به بچه ها می دهد تا آن ها به کمک آینه کلمه را پیدا کنند و

شکل صحیح آن را بنویسند.

32-املای گروهی روی تابلوی کلاس : یک گروه 4 نفره را پای تابلو آورده و بنا به انتخاب خودشان چشمان یکی از فراگیران را بسته سپس متنی

توسط یکی از اعضای گروه خوانده می شود . آن فرد با چشم بسته بروی تابلو کلاس می نویسد و دیگر اعضا ی گروه جهت نوشتن حروف و نقطه

 و دیگر علائم نگارشی او را راهنمایی می کنند .

33- املای خوشه ای : معلم یک کلمه بگوید واز دانشآموزان بخواهد تا با شنیده این کلمه هر واژه یا عبارتی را که به ذهنشان می رسد بنویسند.

34-املای شمردنی : متن املا روی تابلو نوشته شود و بهصورت شمرده شمرده خوانده شود سپس تابلو پاک شود و املا گفته شود .

35- املای رونویسی : کلماتی از متن روی تابلو نوشته شود و به بچه ها یاد آوری گردد هنگام نوشتن املا در صورت برخورد و به یاد نیاوردن

آن ها به این کلمات نگاه کنند و شکل صحیح آن را بنویسند.

36 – طبقه بندی کلمات : از بچه ها خواسته شود تا کلماتی را پیدا کنند که حروف معینی داشته باشند مثلا" کلماتی که علامت تشدید دارند .

37- املا به صورت قصه : قصه ای خوانده شود تا آن ها با دقت گوش کنند سپس هر چه از قصه فهمیدند را روی کاغذ بنویسند .

 

 

 

38- املا به صورت بازی : در موزاییک های کلاس یا حیاط مدرس جدول حروف الفبا با گچ کشیده شود بعد کلماتی را که از قبل نوشته و درون

پاکت قرار داده ایم بین  بچه ها توزیع شود بعد آموزگار کلمات داخل پاکت را می خواند و دانش آموز با پریدن روی حروفی که در خانه های

جدول است کلمه را به معلم نشان می دهد مثلآ کلمه ی قصه که دانش آموز باید روی خانه های ( ق ـ ص ـ ـه ) بپرد و آن کلمه رامشخص کند .

39- املای بی صدا : این املا می تواند بر تقویت هوش دیداری و فضایی دانش آموزان بیفزاید . بچه ها باید ابتدای خوب به لب ها و حرکات

صورت نگا ه کند بعد کلمه یا جمله ی مناسب را بنویسد . و برای فضا نویسی هم معلم کلمه را در فضا بنویسد تا دانش آموز با نگاه به دست معلم

کلمه را تشخیص دهد .

40-نوشتن املا با استفاده از خمیر بازی : بچه ها کلمات جدید را که هم صدا یا به شکل های مختلفی نوشته می شوند و یا ارزش املایی دارند را با

خمیر بازی می سازدو آن را در ورقه یا دفتر بچسباند و یا با قرار دادن کلمات کنار هم جمله بسازد.

41-املا با قوط کبریت : روی هریک از شش طرف قوطی کبریت کلماتی نوشته می شود سپس به هر گروه دسته ای از قوطی ها را داده تا با هر

دسته از کلمات یک جمله ساخته شود بعد با ارتباط دادن جملات یک متن به دست بیاید .

42-املای دیواری : در قسمتی از دیوار کلاس تابلوی برای کلماتی که ارزش املایی بسیاری دارند درست شود تا یک هفته هم روی دیوار قرار

بگیرد تا جلوی دید بچه ها قرار داشته باشد تا این کلمات به حافظه ی آنها برود .

43- املای کاردستی : درزنگ هنر کلمات مشکل را با نخ و سوزن روی پارچه با رنگهای متفاوت بدوزند.

44- املای زنجیره ای : معلم جمله ای را می گوید و از بچه ها می خواهد که با آخرین حرف از جمله ی مورد نظر جمله ی جدیدی بنویسند

45- املای جدولی : جدولی دراندازه ی بزرگ از کلماتی مهم به صورت تکراری نوشته شود مثلا" کلمه ی معذرت سه بار نوشته شود البته این

کلمات به صورت پراکنده نوشته شود وقتی معلم متن املا را می خواند هرگاه به کلمه ی مورد نظر می رسد نوجه بچه ها به جدول نصب شده

درکلاس جلب می شود و اظهار می دارد که این کلمه دوبا ر یا سه بار در جدول تکرار شده است .

46- املای صوتی : معلم متنی را روی نوار کاست یا سی دی با صدای رسا ضبط نماید برای تقویت شنوایی بچه ها آن را د رکلاس پخش کند تا

بچه ها از آن صدا املا بنویسند.

47-املای خانوادگی : این املا در منزل انجام می شود برای درگیر کردن اولیا با وضعیت تحصیلی فرزندشان می توان املایی را طراحی نمود

که بچه ها به کمک اولیا در خانه انجام دهند این کار باعث آگاهی اولیا از وضعیت املای فرزندانشان شده و در یاری رساندن به آنها مثمرثمر است.

48- املای مشترک : متن املا توسط دانش آموز و یکی از افراد خانواده به صورت مشترک نوشته شود و بعبارت دیگر اعضای خانواده به یک

دیگر املا می گویند .

49-املای سنگی : با کمک سنگهای ریز و درشت که از قبل شسته و تمیز شده است برای نوشتن کلمات تازه و حتی نوشتن املا توسط بچه ها

استفاده می شود

50-نوشتن املای رنگی : در هر جمله یک کلمه مشخص شود که صدای خاص یا نشانه ی جدیدی داشته باشد مثلا : « ع » از بچه های خواسته

میشود تا وقتی به این نشانه رسیدند آن را با رنگ دیگری بنویسند برا ی تنوع می توان از چند رنگ استفاده کرد یعنی هر بار که به نشانه رسید

رنگ را عوض کند.

51- مرتب کردن متن درس : یک متن از کتاب را در هم ریخته کند و از بچه ها خواسته شود تا آن را مرتب کنند و در دفتر بنویسند .

                                                      برگرفته از کتاب املا نوشته ی دکتر سید بهنام علوی مقدم و فاطمه صغری علیزاده

 

 

نویسنده گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد در ۱۳۸٩/۸/۱٥ | نظرات ()
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد...
طراحی و بهینه سازی قالب : ثامن تم ( علیرضا حقیقت )